• De dienstregeling op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam hoeft toch niet te worden verminderd.
  • Dat zegt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) vrijdag, nadat spoorbeheerder ProRail donderdagavond het tegenovergestelde meldde.
  • Wel zullen de treinen op het hsl-traject soms nóg wat langzamer moeten rijden wegens constructiefouten.
  • Lees ook: NS belooft dat treinen in 2024 vaker op tijd rijden, na relatief zwakke prestatie vorig jaar.

De dienstregeling op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam hoeft toch niet te worden verminderd, zei demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) voor aanvang van de ministerraad. Hetzelfde aantal treinen kan op het traject blijven rijden, alleen rijden de treinen soms wel wat langzamer.

Spoorbeheerder ProRail meldde donderdagavond dat per direct een derde minder treinen over het hogesnelheidsspoor zou kunnen rijden als gevolg van een snelheidsbeperking. Op enkele viaducten en bruggen is het mogelijk niet veilig genoeg om met hoge snelheid te rijden.

“De treinen kunnen blijven rijden zoals mensen dat gewend zijn”, zei de bewindsvrouw. “Wel soms wat langzamer, maar het zal geen invloed hebben op de hoeveelheid treinen.” Hoe groot de vertraging soms zal zijn, weet Heijnen niet. Ze had het nieuws net vernomen van ProRail.

Reizigers die gebruik maken van het zogenoemde hsl-traject kunnen dus blijven rekenen op vijf treinen per uur: vier keer een Intercity Direct en een keer de IC naar Brussel.

Op de route wordt al op een punt langzamer gereden omdat in een viaduct "beginnende scheurvorming" is ontdekt. Dat is het gevolg van een constructiefout. Andere bruggen en viaducten hebben mogelijk dezelfde problemen omdat ze een vergelijkbaar ontwerp hebben.

LEES OOK: Dit is de meest luxueuze trein ter wereld: pakken en jurken zijn verplicht en de duurste suite kost €26.000